Luca is ervan overtuigd dat spelletjes spelen in de pianolessen erg belangrijk is voor kinderen. Doordat ze plezier hebben, leren ze meer.
Gedurende mijn carrière als docent ben ik veel verschillende leerlingen tegengekomen: leerlingen die echt geïnteresseerd waren in muziek, leerlingen die eigenlijk geen zin hadden in pianoles (maar toch werden gedwongen door hun ouders), leerlingen die al wat kennis van muziek hadden en leerlingen die nog van niets wisten. Als docent kun je hierdoor gemakkelijk overweldigd raken en daarom maar een identieke pianomethode gebruiken voor alle leerlingen. Voor mij is het resultaat belangrijker dan welke methode je gebruikt: wat leert de leerling echt? Leerlingen kunnen namelijk verschillend reageren op een bepaalde methode: de ene leerling gaat uit zichzelf het hele boek door, terwijl de andere leerling slechts zijn/haar huiswerk afmaakt. En wat als de methode helemaal niet werkt?
Ouders hebben een andere belangrijke overweging: Welk resultaat de kinderen dan ook hebben, ooit moeten zij een eerste piano kopen. Zij krijgen dan vragen als “Wat als mijn kind dan ineens geen piano meer wil spelen?” of “Welke piano is een goede investering?”
Als kinderen meteen vanaf de eerste les piano moeten spelen volgens een methode, dan hebben de ouders meteen deze vragen. Misschien willen ze nog even geen piano kopen. Vervolgens is het het probleem van de docent dat deze niet op een goede manier kan lesgeven. En nog belangrijker: het leerlingete ziet geen vooruitgang bij zichzelf, alleen maar omdat hij/zij geen piano thuis heeft en nooit kan oefenen. Want vaardigheden hebben herhaling nodig om ze eigen te maken. Wat als de methode dan niet aansluit bij de interesse van de leerling en hij/zij de interesse verliest? Je kunt raden hoe dat afloopt!
Wat als de methode dan niet aansluit bij de interesse van de leerling? Dit is de doodsteek het plezier in het pianospelen voor de leerling verliest interesse. Je kunt raden hoe dat afloopt!
Als leraar moet ik bekennen dat het in het verleden helaas wel eens is gebeurd dat ik hierdoor leerlingen ben verloren. Mijn eerste stap naar het zijn van een goede docent is om kritisch naar mijzelf te kijken op een constructieve manier: hoe kan ik oplossingen geven die én de leerling én de docent aanspreken? Vanuit hier is Studio MusicalMente ontstaan!
De tweede stap is te begrijpen wat de leerling aanspreekt en dit toe te passen in de lessen. Op deze manier wordt het leren pianospelen iets persoonlijks voor de leerling. Dit krijgen methodes vaak niet voor elkaar. Ik wil natuurlijk niet alle pianomethodes demoniseren. Ze kunnen de leraar en de leerling juist goed helpen als ze goed gebruikt worden. Zolang de aanpak maar persoonlijk blijft, dat is het belangrijkst.
Het kost veel tijd en creativiteit om ‘vindingrijke manieren voor artistieke onafhankelijkheid’ (inventive ways for artistic independence) te vinden. Kinderen vinden SPELLETJES het interessantst.
Het is belangrijk voor kinderen om muziekles te geven met spelletjes en daardoor van muziek een spel te maken. Iedere ouder weet hoe aandachtig kinderen hun eigen spellen kunnen spelen. Ze zijn zo gefocust op het plezier dat ze hebben dat ze zich niet eens realiseren dat ze vallen terwijl ze spelen. Vallen kan zelfs onderdeel zijn van het plezier in plaats van een ongeluk. Ze zijn niet te stoppen! Ditzelfde is van toepassing op muzieklessen: als leren een onderdeel is van de pret, dan vinden ze muziek interessant en onmogelijk om te weerstaan.
Natuurlijk, voor spelletjes spelen is ook ruimte nodig. Alleen een piano is niet genoeg om de manier van leren in Studio MusicalMente te ervaren. Daarom geven wij ook geen les aan huis. Zo hoef jij als ouder niet al onze instrumenten in huis te halen. Kom vooral eens langs bij Studio MusicalMente en laat jouw kind meedoen aan het pianospel.
Vlak voordat ik deze post afrond, wil ik nog kwijt dat het spelen van spelletjes één van onze ‘vindingrijke manieren’ is en dat je met alleen deze manier niet het maximale resultaat behaalt. Het is belangrijk voor een ouder om te weten wat hij/zij voor het kind kiest om zo een superouder te worden. Daarom kan ik jou gratis wat richtlijnen (in het Engels) opsturen die helpen om een superouder te worden!
Wij geloven erin dat iedereen zijn muzikaliteit kan verbeteren. We brengen uitdaging in de muziekles, zodat je altijd iets nieuws leert, ongeacht of je beginner bent of gevorderd.
Studio MusicalMente