Pianolessen
in Den Haag

Pianolessen
in Den Haag

Ben je op zoek naar pianolessen in Den Haag? Op deze pagina legt Luca Ridolfo uit wat belangrijk is wanneer je piano wil gaan spelen. 

Pianospelen kan een van de fijnste ervaringen in je leven zijn. Helaas kan het ook saai en frustrerend worden als je het op de verkeerde manier leert. Het is zoals het simpelste spelletje: als je de regels weet, is het zaak om de goede keuzes te maken, zodat pianospelen altijd leuk blijft!

Waarom ik pianoles geef

Ik herinner me de eerste instructies die ik kreeg in mijn pianolessen: 

  • “Speel deze passage nog een keer met een sterkere klank.”; 
  • “Je vingers staan verkeerd, kijk naar die van mij hoe het wel moet.”; of:
  • “Speel dit akkoord in plaats van wat je nu speelt.”

Natuurlijk deed ik wat mijn docenten zeiden, maar ik had nog steeds geen idee waarom ik al die dingen zou moeten doen. In mijn hoofd had ik allemaal vraagtekens en ik was vastbesloten om erachter te komen wat de reden was dat ik mijn spel moest veranderen. Want uiteindelijk is de achterliggende reden de kern van het probleem. Soms had ik het gevoel dat docenten mij gewoon shortcuts gaven en niet de volledige uitleg die ik nodig had om mijzelf te kunnen verbeteren op de piano. Gelukkig heb ik ook geweldige docenten gehad die wel hun kennis konden overbrengen. Een goede docent. voor mij, geeft de leerlingen manieren om de problemen die zij tegenkomen te begrijpen en zo ook zelfstandig en creatief oplossingen kunnen vinden. Dit is wat ik jou wil overbrengen, zodat jij niet ook de vraagtekens voor je ogen ziet dansen. 

Waar begin je?

De piano lijkt een makkelijk instrument, omdat je al de toetsen onder je vingers ziet liggen en je geen invloed hebt op of je vals speelt. Toch heb ik het in de eerste les over de houding die je nodig hebt om een beter geluid te maken (de techniek), want het kan makkelijk zijn om vast te lopen. In de eerste jaren dat ik pianoles gaf, vond ik het moeilijk om de interesse van de leerlingen vast te houden bij de techniekoefeningen die ik gebruikte. Techniekoefeningen kunnen namelijk heel saai zijn! Daarom heb ik oefeningen ontwikkeld die leuk en zinvol zijn tegelijk, zodat jij eit vastloopt. Want muziek is niet saai en dat zou het nooit moeten zijn! 

-- Helaas zijn er veel docenten die de shortcut geven. Ze gaan niet diep genoeg in op het instrument en dat leidt tot een slechte techniek (en soms ook blessures), een matige controle over de klank en een complete afhankelijkheid van de gedachten van de docent. --

Een andere benadering

Door de jaren heen heb ik een persoonlijke benadering op lesgeven ontwikkeld die de leerling creatief bij de les betrekt. Hiermee krijgt de leerling een complete muzikale vorming. De saaie techniekoefeningen worden zo ook muzikale oefeningen, zodat meteen duidelijk is hoe ze kunnen worden toegepast in het spelen van stukken. Want als muziek alleen maar techniek was, waarom spelen er dan geen robots in plaats van mensen? 

Mijn manier van lesgeven

“Creatief leren”

Muziek is voor iedereen onderdeel van het dagelijks leven. Het is overal om ons heen in allerlei complexe en minder complexe vormen. Tegenwoordig hoeven we niet meer naar een concert toe om muziek te horen, het enige wat we nodig hebben is een telefoon met internet. Soms hebben we zelfs geen keuze, bijvoorbeeld als we door de supermarkt lopen! 
Het is belangrijk dat de muzieklessen aansluiten bij ons dagelijks leven. En hoewel muziek van zichzelf al verbindend is, gebeurt het toch vaak dat lessen ver van de leerling af staan. Ook in de muzieklessen is het nodig om onze gedachten in muziek uit te drukken, zeker bij kinderen. 

Daarop focussen kan een groot verschil maken in hoe de leerling de les ervaart. Daarom moet de leraar zich aanpassen aan de leerling. In Studio MusicalMente noemen we dit ‘creatief leren’. 

Bij creatief leren gaat het erom dat de docent de leerling en zijn/haar wereld kent en leerling leert hoe hij/zij deze wereld om kan zetten in muzikale gedachten. Ik maak daarom bijvoorbeeld veel gebruik van metaforen, die kunnen de les luchtig en leuk maken en daarbij de stof begrijpelijk maken.

Lesgeven aan volwassenen of kinderen

Lesgeven aan volwassenen is iets anders dan lesgeven aan kinderen. Volwassenen zijn veel rationeler. Ze kunnen de muziek emotioneel beleven, maar willen ook weten waarom je iets leert. Kinderen, daartegenover, zijn nog onbeschreven bladen: ze vertrouwen op hun docent en op het leerproces, maar alleen als het gerelateerd is aan SPEL en PLEZIER. Het is moeilijk om alle technische aanwijzingen om te vormen tot spelletjes en daarom is het belangrijk dat de uitleg voor een muzikale beslissing aansluit bij de belevingswereld van de kinderen in plaats van ingewikkelde termen te gebruiken. 

Lees ook mijn blog over lesgeven aan kinderen.

Logo MusicalMente Afbeelding

TESTIMONIALS

wpChatIcon