Ïk kan niet zingen, hoor! Ik durf mijn mond niet open te doen met het geluid dat eruit komt.” Dit is wat veel mensen denken voordat ze op zangles gaan. (Lees ook mijn vorige blog.) We willen allemaal zo perfect klinken als onze favoriete artiesten, met net zo’n mooie stem. Maar ook zij offeren soms hun techniek of intonatie een beetje (of wat meer) op voor bijvoorbeeld de boodschap van het lied of hun unieke stemgeluid. In deze blog neem ik je mee langs voorbeelden van wat ik ‘controversiële stemmen’ noem. Zangers die beroemd en populair zijn, maar die niet per se de beste zangtechniek gebruiken of een gewaagde stemkleur hebben die niet iedereen mooi vindt.
Ik wil in deze blog bekijken wat we nou een mooie stem vinden. Ik wil niemands muzikale smaak betwisten, dus je hoeft niet beledigd te zijn als je jouw favoriete zanger hier terugvindt. Omdat ik zoveel prachtige voorbeelden kreeg van mijn vrienden, maak ik twee delen over dit onderwerp. Deel één over intonatie en deel twee over bijzondere stemkleuren. Voor sommige artiesten is de boodschap misschien belangrijker dan de zangkwaliteit. Maar hier heb ik het alleen over het zingen, hoe mooi en belangrijk die boodschap ook mag zijn. Deze week gaat over vals zingen. Veel plezier!
Ik begin met zangers die wel eens vals zingen, want veel mensen zien vals zingen als een doodzonde bij het zingen. Als je vals zingt, kun je niet zingen en zou je er ook niet aan moeten beginnen. Is dat zo? Ik wil je nu een paar voorbeelden laten zien van authentieke, beroemde artiesten die een beetje vals zingen… of heel vals zingen. Veel mensen maakt dit niets uit of ze horen het niet.
Dit is niet de hele tijd onzuiver, maar de intonatie is wél erg gammel. Ik geef twee voorbeelden van comments op de video over Nick’s stem: “Zijn stem is vloeibaar goud, zo kalmerend, hij heelt iedere cel in mijn lichaam!” en “Mooi en treurig. Ik hou van Nick Cave zijn stem.” Het is moeilijk comments te vinden die niet positief zijn.
Deze video heeft 1.9 miljoen likes voor een Lana die vals zingt. Live is ze nog erger. Maar, eerlijk is eerlijk, ook haar fans horen dat het soms niet helemaal zuiver is. Eén van haar live-optredens kreeg deze comment: “Niet om gemeen te zijn, want ik vind haar ook geweldig, maar… als ik Lana zo hoor zingen, heb ik hoop dat ik het ook ooit kan maken >.<”
Ik zing nu al ‘fun, fun, happy house, oaooaaaa’. En ik ben happy in mijn huis. Net zoals deze persoon: “de melodie van de stem is ongelooflijk.” Maar ja, ook ongelooflijk onzuiver. Nog een leuke: “Durf uitzonderlijk te zijn, Siouxsie. Wat een stijlvol en uniek individu. Wat een stem! Ze heeft diegenen die een decennium jonger zijn dan zij op de meest positieve manier beïnvloed.”
Deze drie zangers met hun eigen intonatie kunnen mensen raken met hun stem en hun manier van zingen. Andere voorbeelden van valse zangers zijn: Tom Waits, Lou Reed en Johnny Cash.
In 1998 bracht zangeres Cher haar lied ‘Believe’ uit. Ze was de eerste die de autotune-software gebruikte op haar stem. Vanaf toen is het een hele populaire tool geworden voor het corrigeren van valse noten. Het wordt ook veel gebruikt als een effect, omdat het de klank van de zanger robotachtig maakt. Tegenwoordig wordt het door heel veel artiesten gebruikt.
Cher gebruikt de software voornamelijk als een effect. Luister hoe autotune haar stem vervormt.
Hier hoor je een duidelijk voorbeeld van hoe autotune gebruikt wordt om toonhoogte te corrigeren. Naar mijn mening heeft de autotune in dit voorbeeld verkeerd uitgepakt. De software maakt de stem van een goede actrice eentonig en emotieloos, maar ja, wel zuiver. We weten natuurlijk niet of Watson vreselijk zou hebben geklonken zonder autotune, maar ik zou het graag horen.
Een artiest die autotune gebruikt is niet meteen een slechte zanger. De tool kan een heleboel tijd besparen, omdat een zanger niet een zin honderd keer over hoeft te doen als er één noot vals is. Doe deze quiz en kijk of jij kan horen of er wel of geen autotune wordt gebruikt.
Dat je geen technisch briljante zanger hoeft te zijn om beroemd te worden is één ding, maar dat je beroemd wordt omdat je zo slecht zingt is weer iets anders. Zie Florence Foster Jenkins. Zij gaf zelfs een concert in Carnegie Hall, ze heeft een Wikipediapagina en een Hollywoodfilm over haar leven.
Dat zuiver zingen overbodig is? Nee, want mensen horen over het algemeen toch liever iemand die zuiver zingt. Als dit niet zo was, hadden we autotune helemaal niet nodig. Maar wat we wel kunnen leren is dat je wel mag zingen als je niet meneer of mevrouw Pitch Perfect bent. Vertrouwen en authenticiteit (je eigen stem gebruiken) zijn namelijk belangrijker dan altijd zuiver zingen, voornamelijk als je niet muzikaal of vocaal getraind bent. Zing gewoon!
Maar hoewel ik je nu overtuigd heb om naar mijn lessen te komen en te zeggen: “Ik heb mijn eigen unieke geluid en zuiver zingen tast de boodschap die ik wil overbrengen aan.”, is het toch belangrijk dat je je ervan bewust wordt wat jouw stem kan. Een degelijke techniek en een verbeterd muzikaal gehoor zulle nieuwe kanten van jouw stem naar voren brengen die je verder kunt gaan ontdekken. Deze reis naar muzikaal bewustzijn begint bij het boeken van je eerste proefles in Studio MusicalMente.
Ik eindig met een citaat van Florence: “People may say I can’t sing, but no one can ever say I didn’t sing.” En zo is het!
Ok, nog eentje en een Vrolijk Kerstfeest!
Wij geloven erin dat iedereen zijn muzikaliteit kan verbeteren. We brengen uitdaging in de muziekles, zodat je altijd iets nieuws leert, ongeacht of je beginner bent of gevorderd.
Studio MusicalMente