Zanglessen
in Den Haag

Zanglessen
in Den Haag

Op zoek naar een zangdocent in Den Haag? Op deze pagina legt Boukje van Gelder, zangdocent in Studio MusicalMente, uit wat zij denkt dat belangrijk is wanneer je met zanglessen wil beginnen en waarom je zanglessen zou moeten nemen.

Op zoek naar een zangdocent in Den Haag? Op deze pagina legt Boukje van Gelder, zangdocent in Studio MusicalMente, uit wat zij denkt dat belangrijk is wanneer je met zanglessen wil beginnen en waarom je zanglessen zou moeten nemen.

Boukje van Gelder over zanglessen

Zingen is leuk! Waarom zangles nemen?

Zingen is een heerlijke bezigheid. Of je het nu doet in een koor, solo of bij de afwas. En omdat het al zo leuk is, waarom zou je er dan nog les in willen? Nou bijvoorbeeld, omdat je net die ene hoge noot in het koor niet iedere keer haalt. Omdat je je favoriete liedje vol vertrouwen wil kunnen zingen. Of omdat het soms wat geknepen voelt in je keel en je denkt dat het beter kan. Er is heel veel te leren over zingen en de stem.

Ik geloof dat iedereen die van zingen houdt, baat kan hebben bij zanglessen, ongeacht het niveau. Het belangrijkste is dat zingen leuk is en dat het met zanglessen leuk blijft en hopelijk zelfs leuker wordt. Want als je een nieuwe zangtechniek leert toepassen, dan zal zingen makkelijker zijn en vrijer voelen.  

De zanglessen vinden plaats in Studio MusicalMente (Mooof Den Haag).

Mijn manier van lesgeven

De beste zangdocent?

Muziek maken is niet als sporten. Je kunt niet meten dat iemand absoluut het beste is in zingen. Dit geldt ook voor lesgeven: er is niet één zangdocent die voor iedereen de beste docent ter wereld is. Voor veel mensen kan het zelfs goed zijn om door de tijd heen verschillende docenten te hebben.

Wat belangrijk is bij het geven van zanglessen, is dat de docent zijn of haar manier van lesgeven aanpast naar wat de leerling nodig heeft, zodat de leerling zich comfortabel voelt in de lessen. 

In mijn lessen probeer ik altijd de leerling persoonlijke imput te geven over hoe hij of zij een probleem bij het zingen kan oplossen. Dezelfde oplossing werkt niet bij iedereen. Het is erg belangrijk voor de docent en de leerling om dat te accepteren om verder te kunnen gaan met een andere oplossing die wél werkt.

Ik ben voornamelijk opgeleid in de klassieke belcanto-methode en heb ook wat lessen gehad in CVT. De basis van de techniek is hetzelfde voor iedereen: de lucht vrij en gesteund laten stromen door de stembanden zonder druk van kaak, tong en lippen. Er zijn honderden manieren om daar te komen en dat is het meest interessante aan zingen en het zijn van een zangdocent!

Een kort persoonlijk verhaal

Op mijn zestiende nam ik zanglessen. Ik wist nog helemaal niets van zangtechniek. Sinds ik klein was, zong ik al veel. Ik had een goede intonatie en een goed muzikaal gehoor, omdat ik ook cellolessen en pianolessen had. Maar het instrument zelf, de stem, moest bij het begin beginnen.

Na een aantal jaar lessen en problemen met mijn stem (niet veroorzaakt door het zingen) dacht ik dat ik klaar was om naar het conservatorium te gaan. Dus ik deed auditie op drie plekken, werd bij twee afgewezen en bij de andere nauwelijks aangenomen voor de vooropleiding. (Eén van mijn docenten daar zei later dat ze bij mijn auditie dacht dat ik niet kon zingen.)

MAAR ik werd aangenomen voor de vooropleiding en sindsdien heb ik gewerkt met zes fantastische docenten die mij mijn stem op een goede manier leerden gebruiken, wat de klank erg ten goede is gekomen natuurlijk. 

Waarom vertel ik dit? Omdat het illustreert dat een goede zangtechniek iets is wat je kunt leren!

Muziek maken is niet als sporten. Je kunt niet meten dat iemand absoluut het beste is in zingen. Dit geldt ook voor lesgeven: er is niet één zangdocent die voor iedereen de beste docent ter wereld is. Voor veel mensen kan het zelfs goed zijn om door de tijd heen verschillende docenten te hebben.

Wat belangrijk is bij het geven van zanglessen, is dat de docent zijn of haar manier van lesgeven aanpast naar wat de leerling nodig heeft, zodat de leerling zich comfortabel voelt in de lessen. 

In mijn lessen probeer ik altijd de leerling persoonlijke imput te geven over hoe hij of zij een probleem bij het zingen kan oplossen. Dezelfde oplossing werkt niet bij iedereen. Het is erg belangrijk voor de docent en de leerling om dat te accepteren om verder te kunnen gaan met een andere oplossing die wél werkt.

Ik ben voornamelijk opgeleid in de klassieke belcanto-methode en heb ook wat lessen gehad in CVT. De basis van de techniek is hetzelfde voor iedereen: de lucht vrij en gesteund laten stromen door de stembanden zonder druk van kaak, tong en lippen. Er zijn honderden manieren om daar te komen en dat is het meest interessante aan zingen en het zijn van een zangdocent!

Op mijn zestiende nam ik zanglessen. Ik wist nog helemaal niets van zangtechniek. Sinds ik klein was, zong ik al veel. Ik had een goede intonatie en een goed muzikaal gehoor, omdat ik ook cellolessen en pianolessen had. Maar het instrument zelf, de stem, moest bij het begin beginnen.

Na een aantal jaar lessen en problemen met mijn stem (niet veroorzaakt door het zingen) dacht ik dat ik klaar was om naar het conservatorium te gaan. Dus ik deed auditie op drie plekken, werd bij twee afgewezen en bij de andere nauwelijks aangenomen voor de vooropleiding. (Eén van mijn docenten daar zei later dat ze bij mijn auditie dacht dat ik niet kon zingen.)

MAAR ik werd aangenomen voor de vooropleiding en sindsdien heb ik gewerkt met zes fantastische docenten die mij mijn stem op een goede manier leerden gebruiken, wat de klank erg ten goede is gekomen natuurlijk. 

Waarom vertel ik dit? Omdat het illustreert dat een goede zangtechniek iets is wat je kunt leren!

Lessen die ik aanbied

Privélessen

In de individuele lessen werk ik natuurlijk aan het verbeteren van de zangtechniek, maar zingen is ook muziek maken en daarom werk ik ook graag aan de interpretatie van de muziek en de tekst. Ik geef onder andere basiszangtechniek voor alle genres, gevorderde techniek voor klassieke muziek en auditievoorbereiding.

Coaching voor koren

Voor koren ben ik ook in te huren om eens een repetitie vooral te werken aan zangtechniek. De technische aanwijzingen zijn dan gericht op de stukken die het koor zingt en kunnen dus meteen in de praktijk worden gebracht. Zo kunnen ook de vocaal wat minder ervaren koorzangers leren om hun stem beter en gezonder te gebruiken en dat komt natuurlijk ook de klank van het koor ten goede.

Zanglessen voor kinderen

Als je op zoek bent naar een instrument wat je wil leren spelen, denk je misschien niet meteen aan zingen. Maar de stem is juist een heel bijzonder muziekinstrument. Je kunt er mee lachen, huilen, praten, zingen en meer. In de zanglessen onderzoeken de kinderen hoe ze de stem op verschillende manieren kunnen gebruiken, terwijl ze liedjes zingen die zij leuk vinden. Tegelijkertijd beginnen we ook met muziektheorie op een leuke, speelse manier.

TESTIMONIALS

wpChatIcon